Van 5 Tot 9
Image default
Marketing

Wat is Referral Marketing en hoe werkt het precies?

Wil je graag nieuwe klanten werven voor jouw bedrijf? Dan is Referral Marketing iets waar je zeker aandacht aan moet besteden. Maar wat is het precies en hoe werkt het? In deze blogpost geef ik je graag meer informatie over deze effectieve vorm van marketing.

De betekenis van Referral marketing 

Laten we beginnen bij het begin. Referral Marketing is een marketingstrategie waarbij bestaande klanten nieuwe klanten aanbrengen. Het is een vorm van mond-tot-mond reclame. Met andere woorden: je gebruikt jouw eigen klantenkring om nieuwe klanten te werven. Deze nieuwe klanten worden ook wel referral klanten genoemd.

De pijlers van Referral marketing 

Referral Marketing draait om vertrouwen, beloning en gemak. Ten eerste moet er vertrouwen zijn tussen jou en jouw klant. Jouw klant moet jouw bedrijf kennen en vertrouwen. Daarnaast moet er een beloning zijn voor de klant die nieuwe klanten aanbrengt. Dit kan bijvoorbeeld korting zijn op een volgende aankoop of exclusieve toegang tot een product of dienst. Tot slot moet het voor de klant gemakkelijk zijn om nieuwe klanten aan te brengen. Het liefst met slechts een paar klikken of het doorsturen van een linkje.

Waarom je volgens ons het beste hierin kan investeren 

Referral Marketing is een effectieve manier om nieuwe klanten te werven. Allereerst omdat deze vorm van marketing gebaseerd is op vertrouwen. Bestaande klanten bevelen jouw bedrijf aan bij anderen. Daarnaast is het goedkoper dan traditionele marketing. Je hoeft namelijk geen dure advertenties in te kopen. Bovendien heb je bij Referral Marketing de mogelijkheid om gericht te adverteren. Zo kun je specifieke klantsegmenten targeten en dus ook gericht nieuwe klanten werven.

In het kort 

Referral Marketing is een marketingstrategie waarbij bestaande klanten nieuwe klanten aanbrengen. Het draait om vertrouwen, beloning en gemak. Met Referral Marketing kun je op een effectieve en gerichte manier nieuwe klanten werven, zonder dat het je veel geld hoeft te kosten.

Veelgestelde vragen over Referral marketing 

Hieronder vind je antwoord op veelgestelde vragen over Referral marketing.

1. Kan Referral Marketing ook negatief uitpakken?
Ja, dat kan. Als jouw product of dienst niet goed is, zal een referral klant dit ook aan anderen doorgeven.

2. Moet ik een beloning geven aan mijn klanten?
Het is niet verplicht, maar het kan wel helpen om meer klanten te werven. Een beloning geeft jouw klanten een extra motivatie om nieuwe klanten aan te brengen.

3. Is Referral Marketing alleen geschikt voor B2C-bedrijven?
Nee, ook B2B-bedrijven kunnen gebruik maken van Referral Marketing.

Conclusie

Referral Marketing is een effectieve en relatief goedkope manier om nieuwe klanten te werven. Door te investeren in deze strategie kun je jouw klantenkring vergroten en gericht adverteren. Let wel op dat jouw product of dienst goed moet zijn en zorg voor beloningen voor jouw klanten. Zo maak je van jouw klanten jouw ambassadeurs en zal de mond-tot-mond reclame zijn werk doen.